Pages

Follow me on Instagram : ezzardster

4/06/2012

Kita Serupa

Pernah dengar lagu lama 'Kita Serupa' ?
Kalau kita kaji balik lagu2 lama lirik yg dorg cipta mmg mudah utk kita faham berbanding dgn lagu2 yg ada skrg. Orang dulu cipta lagu straight to the point takde kias2 kecuali dorg gunakan perumpamaan. Eh, kira berkias jugak lah tu kan? Tp mesej yg nak disampaikan mmg mudah nak fhm.

Manusia yg lahir kat dunia semuanya sama ibarat kain putih yang bersih tak ada corak. Pencorak utk kain tu adalah kita. Cara kita hidup adalah ditentukan oleh diri kita sendiri. Kdg kala kita terikut ikut org lain. Itulah yg menjadi masalah. Bila kita tersalah ikut mulalah nak menyalahkan org lain. Cubalah jadi diri sendiri. Itu pasal kita perlukan ilmu supaya apa saje keputusan yg kita buat sentiasa betul. Tp jika salah maknanya kita kurang ilmu lagi dan perlu belajar. Itu kita panggil dugaan.. jika dugaan menimpa jgnlah kita rasa sgt kecewa dan jadikan diri kita sia2. Jgn rosakkan diri sendiri dan diri org lain. Allah menduga kita supaya kita lebih bersedia utk hadapi apa sahaja yang akan datang dlm hidup kita akan dtg. Tak Pernah Allah bagi dugaan kpd kita utk jadikan hidup kita sia2.

Setiap manusia akan diuji. Apa yg kita boleh buat ialah berusaha dan tabah hadapi dugaan dan berdoa supaya Allah menduga kita dgn kemampuan diri kita dan minta berikan petunjuk sekiranya kita masih tidak tahu kapasiti diri kita. Maknanya mohon Allah duga kita ikut kemampuan diri kitalah.. itulah kehidupan..Allah sygkan kita semua..

No comments:

Post a Comment

TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...